Nasz statut - Razem lepiej

Idź do spisu treści

Menu główne:

Nasz statut

O nas

Statut
Postomińskiego Stowarzyszenia
„Razem lepiej” w Postominie



Rozdział I
Postanowienia ogólne.

§ 1

Stowarzyszenie nosi nazwę „Postomińskie Stowarzyszenie „Razem lepiej” w Postominie i zwane jest w dalszym ciągu niniejszego statutu „stowarzyszeniem”.

§ 2

Terenem działalności stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą jest Postomino 97, gm. Postomino, woj. zachodniopomorskie.

§ 3

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach i niniejszego statutu.

§ 4

Działalność stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej ogółu członków.

§ 5

Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi w tym za-kresie przepisami.

§ 6

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statuto-wych i nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy jego członków.

Rozdział II
Cel i środki działania.

§ 7

Celem stowarzyszenia jest:
1. Rozwijanie aktywności oraz nawiązywanie bliskich kontaktów i współpracy mieszkańców gminy Postomino.
2. Współpraca i nawiązywanie kontaktów z innymi organizacjami pozarządowymi, w tym również zagranicznymi.
3. Kultywowanie tradycji związanych z terenem zamieszkania.
4. Propagowanie wśród społeczeństwa informacji o osiągnięciach i planowanych zamierze-niach stowarzyszenia.
5. Ochrona środowiska naturalnego.
6. Rozwój demokracji.
7. Wyrównywanie szans edukacyjnych.
8. Przeciwstawianie się dyskryminacjom, w tym: równouprawnienie kobiet i mężczyzn.
9. Działania na rzecz rozwoju lokalnego.
10. Promocja zasad zdrowego i trzeźwego stylu życia.
11. Działania na rzecz terenów wiejskich.
12. Organizacja szkoleń, konferencji, prelekcji.
13. Organizacja imprez okolicznościowych, wycieczek, spotkań na rzecz członków stowarzy-szenia i nie tylko.
14. Kształtowanie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu wśród lokalnej społeczno-ści.
15. Rozwój sportu, kultury i aktywności fizycznej.
16. Zabezpieczenie siedziby dla stowarzyszenia.
17. Zabezpieczenie miejsc zabaw dla dzieci i młodzieży.
18. Zainteresowanie społeczeństwa lokalnego nowoczesnymi środkami komunikacji społecznej - znajomość posługiwania  się komputerem  i Internetem.
19. Pozyskiwanie środków materialnych na działalność statutową stowarzyszenia.
20. Propagowanie zasad zrównoważonego rozwoju.
21. Propagowanie i wdrażanie  zasad  Unii Europejskiej.
22. Aktywizacja społeczna osób starszych – działania na rzecz osób starszych.
23. Przeciwdziałanie marginalizacji społecznej.
24. Działania na rzecz osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym.
25. Pomoc i aktywizacji osób niepełnosprawnych.

§ 8

Powyższe cele stowarzyszenie realizuje przez:
1. Współpracę z samorządem lokalnym, organizacjami pozarządowymi, liderami wiejskimi, lokalnymi grupami działania, mieszkańcami.
2. Organizowanie odczytów,  prelekcji i imprez propagujących wiedzę o aktywności stowa-rzyszenia, regionalnych tradycjach, o ochronie środowiska, o rozwoju demokracji, o zapo-bieganiu dyskryminacji i wyrównywaniu szans, o zasadach zdrowego stylu życia, o profi-laktyce (w tym uzależnień), a także wiedzę o gminie, powiecie, regionie i innych krajów Europy.
3. Wspieranie inicjatyw lokalnych, pobudzających aktywność środowiska.
4. Nawiązywanie kontaktów i współpracę z zagranicznymi przedstawicielami z zaprzyjaźnio-nych gmin.

Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 9

1. Członkami stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym stowarzyszenia.
3. Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych.

§ 10

1. Członkiem zwyczajnym stowarzyszenia może być osoba fizyczna, posiadająca pełną zdol-ność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która pragnie wnieść swój wkład pracy społecznej w urzeczywistnienie celów stowarzyszenia i złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do stowarzyszenia.
2. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków zwyczajnych stowarzyszenia następuje na pod-stawie Uchwały Zarządu.

§ 11

1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która dla poparcia działal-ności stowarzyszenia zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową.
2. Postanowienia § 10 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Członek wspierający, gdy jest nim osoba prawna, działa w stowarzyszeniu za pośrednic-twem upełnomocnionych przedstawicieli.

§ 12

Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie na wniosek Zarządu, osobom wyjątkowo zasłużonym dla stowarzyszenia.

§ 13

1. Członkowie stowarzyszenia mają prawo do:
a) brania udziału w zebraniach i posiedzeniach organizowanych przez władze stowarzy-szenia,
b)  czynnego i biernego prawa wyborczego,
c) korzystania z wszelkich urządzeń i obiektów pozostających w dyspozycji stowarzy-szenia,
d) korzystania z wszelkich innych form działalności stowarzyszenia.
2. Członkom wspierającym i honorowym przysługują uprawnienia wymienione w ust. 1 z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.

§ 14

1. Członkowie zwyczajni i wspierający stowarzyszenia są zobowiązani do:
a) przestrzegania postanowień Statutu, regulaminu, uchwał i poleceń władz stowarzy-szenia,
b) opłacania w ustalonych terminach wpisowego i składek członkowskich, których wy-sokość ustala Walne Zebranie,
c) realizowania celów stowarzyszenia oraz brania udziału w jego pracach,
d) propagowania działalności stowarzyszenia.
2. Członkowie honorowi mają obowiązki wymienione w ust. 1 z wyjątkiem opłacania składek   
    członkowskich.

§ 15

Członkostwo stowarzyszenia wygasa przez:
a) dobrowolne wystąpienie z stowarzyszenia zgłoszone Zarządowi na piśmie,
b) nieopłacenie mimo upomnień składek członkowskich przez okres 1 roku,
c) skazanie prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych, bądź za czyn hańbiący popełniony z niskich pobudek,
d) śmierć członka,
e) rozwiązanie instytucji będącej członkiem wspierającym.

Rozdział IV
Władze stowarzyszenia

§ 16

1. Władzami stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna,
2. Kadencja władz trwa 4 lata.

§ 17

1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą stowarzyszenia i może być zwyczajne lub nadzwy-czajne.
2. W Walnym Zebraniu biorą udział z głosem decydującym członkowie stowarzyszenia, na-tomiast z głosem doradczym osoby zaproszone.

§ 18

Zwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane przez Zarząd stowarzyszenia raz w roku.
O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd jest zobowiązany zawiadomić wszystkich członków co najmniej 14 dni przed terminem rozpoczęcia zebrania.

§ 19

Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków. W razie braku quorum, Walne Zebranie może się odbyć w drugim terminie podanym w zawiadomieniu, przy czym uchwały podjęte w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę obecnych członków.

§ 20

1. Nadzwyczajne Walne Zebranie jest zwoływane:
a) na podstawie Uchwały Zarządu,
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
c) na pisemny wniosek co najmniej ¼ ogólnej liczby członków stowarzyszenia, jednak nie mniej niż 10 osób.
2, Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania wniosku (żądania), lub podjęcia uchwały.

§ 21

Do zakresu działania Walnego Zebrania należy:
a) wybór i odwoływanie Zarządu, Komisji Rewizyjnej,
b) uchwalenie programu działalności stowarzyszenia,
c) rozpatrywanie, ocena i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej,
d) podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewi-zyjną i członków stowarzyszenia, podejmowanie uchwał w sprawie udzielania abso-lutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
f) decydowanie o rozwiązaniu i likwidacji stowarzyszenia,
g) ustalenie wysokości wpisowego i składek członkowskich,
h) uchwalanie statutu i zmian w statucie stowarzyszenia,
i) podejmowanie uchwał w sprawach nie należących do właściwości innych władz.

§ 22

1. Zarząd jest organem wykonawczym stowarzyszenia i składa się z 5 osób, w tym prezesa, vice - prezesa, sekretarza, skarbnika i członka.
2. Walne Zebranie wybiera Zarząd w trybie głosowania jawnego lub tajnego - wówczas każ-dorazowo o sposobie głosowania decyduje Walne Zebranie w formie uchwały.
3. Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce członków ustę-pujących w liczbie nie przekraczającej ⅓ składu Zarządu pochodzącego z wyboru.

§ 23

Do zakresu działania Zarządu należy:
a) realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
b) ustalanie planów pracy i preliminarzy budżetowych oraz zatwierdzenie sprawozdań z ich wykonania,
c) kierowanie działalnością stowarzyszenia,
d) reprezentowanie stowarzyszenia na zewnątrz,
e) zawieranie umów i zaciąganie zobowiązań oraz zarządzanie majątkiem stowarzyszenia,
f) zwoływanie Walnych Zebrań,
g) składanie sprawozdań z działalności Walnemu Zebraniu,
h) powoływanie, rozwiązywanie i nadzorowanie działalności komisji oraz uchwalanie regulaminów ich działania,
i) przyjmowanie i skreślanie z listy członków.   

§ 24

1. Posiedzenia Zarządu zwoływane są w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej ½ liczby członków Zarządu.

§ 25

Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym działalność stowarzyszenia. Składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego i 1 członka.

§ 26

Posiedzenia Komisji odbywają się nie rzadziej niż raz na rok, zwołuje je przewodniczący. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby członków Komisji. Członkowie Komisji mają prawo uczestniczenia w posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym.

§ 27

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrola co najmniej raz w roku całokształtu działalności stowarzyszenia, a w szcze-gólności jego gospodarki finansowej,
b) kontrola opłacania składek członkowskich,
c) składanie sprawozdania na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności stowarzyszenia i wnioskami dotyczącymi udzielania absolutorium Zarządowi,
d) przedstawianie Zarządowi wniosków w sprawie działalności stowarzyszenia.

Rozdział V
Majątek stowarzyszenia

§ 28

Majątek stowarzyszenia stanowią fundusze, na które składają się:
a) wpływy z wpisowego i składek członkowskich,
b) wpływy z działalności statutowej,
c) dotacje, zapisy, darowizny.

§ 29

Do ważności oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych, a także w spra-wach niemajątkowych wymagane jest współdziałanie i podpisywanie przez co najmniej 2 członków zarządu, w tym Prezesa lub jego zastępcy.

Rozdział VI
Zmiana statutu i rozwiązanie stowarzyszenia

§ 30

Zmiana statutu wymaga uchwały Walnego Zebrania, podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.

§ 31

1. Rozwiązanie stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego zebrania, podjętej większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej ½ ogólnej liczby osób uprawnionych do głoso-wania.
2. W razie podjęcia przez Walne Zebranie uchwały o rozwiązaniu stowarzyszenia Walne Zebranie decyduje o przeznaczeniu majątku stowarzyszenia i powoła komisję likwida-cyjną.


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego